Serviceresor
Foto: Privat
Kronoberg

Serviceresor kritiseras för att bestraffa förare

2:04 min

Kritiken mot Serviceresor är fortfarande stor sedan det nya bokningssystemet infördes förra året. Tre bolag som P4 Kronoberg har pratat med säger att personalen riskerar bli bestraffad om man är kritisk.

Peter och Anton Gera driver ett taxibolag i Ljungby och kör åt Serviceresor. De säger att de förlorar flera hundra tusen om året sedan det nya bokningssytemet infördes förra året. Deras bilar får gå fel sträckor och allt oftare helt tomma.

– Serviceresor bestraffar förare och entreprenörer som är obekväma. Vi får sämre körningar och de tvingar oss jobba över utan att fråga innan, säger Anton Gera.

Thomas Nilsson är trafikdirektör på Länstrafiken Kronoberg. Han säger att han aldrig har hört talas om det här.

– Men skulle det vara så är det väldigt illa, säger Thomas Nilsson.

– Vi gör mellan 800 till 1000 resor varje dag fördelat på 50 bilar. Självklart uppstår det enstaka situationer där någon enskild förare kanske tänker att "den resan borde jag fått för jag är billigare". Men samtidigt tittar vi på en helhet när vi fördelar körningarna. Men har man inte den helhetssynen så kan jag förstå att man reagerar på vissa enskilda körningar, säger Thomas Nilsson. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista