Erika Bengtsson står lutad över ett traktordäck och tittar in i kameran.
Erika Bengtsson är personlig tränare i Älmhult. Foto: Jocke Wallgren/Sveriges Radio

Så lyckas du hålla ditt träningslöfte

2:15 min

Nytt år och kanske färska nyårslöften – ofta handlar det om träning. Här får du tipsen på hur din träning håller i sig längre än till februari.

Erika Bengtsson är personlig tränare som driver gym i Älmhult. Här är hennes tips på hur du håller ut längre än en månad med träningen.

– Hitta en träningsform som passar dig. En som funkar i vardagen. Då blir det hållbart i längden. Om det är appar, om du går till gym eller om du har en PT spelar ingen roll.

– Har du en träningskompis så går det lättare. Då peppar man varandra hela tiden. Ser man att den andra är på väg ner så lyfter man upp varandra.

– Dokumentera din träning. Då får man svart på vitt vad man har har gjort den här veckan och vad man har planerat till nästa. Sätt upp konkreta mål. Det kan handla om små mål, delmål och ett större mål.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista