Harald Ullman och Felicia Freedman Skiöld står utomhus på Almedalen och tittar in i kameran.
Harald Ullman och Felicia Freedman Skiöld representerar PR-byrån Ullman PR under Almedalsveckan. Foto: Martina Svensson/Sveriges Radio
Kronoberg

PR-konsulterna: Så ska nya mekaniker lockas till verkstäderna

1:25 min

Många bilverkstäder, bland annat i Kronobergs län har svårt att hitta personal. Ullman PR tror att bilden av yrket måste förändras.

 – Moderna bilverkstäder är i högsta grad hi-tech. Det är klart att det inte är så svårt att intressera ungdomar att börja jobba där om de bara visste hur det ser ut, säger Harald Ullman som representerar Ullman PR under Almedalsveckan.

Felicia Freedman Skiöld, PR-konsult på Ullman PR, tror att branschen måste hitta sin målgrupp och rätt kanaler, men också jobba för att göra yrket attraktivt för både kvinnor och män. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".