Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Larmsamtal kan hamna fel i nödsituationer

Den nya telefontekniken kan ställa till problem vid en nödsituation. Med vissa så kallade IP-telefoner kan samtalet nämligen hamna fel geografiskt, när man ringer till SOS Alarm.

Det kan orsaka fördröjningar hos larmcentralen. Problemet är så kallade nomadiserande IP-telefoner. Det är alltså när någon ringer från sin dator, och sen tar med sig tjänsten då man åker till en annan plats. Om man då ringer ett nödsamtal så går det samtalet till den larmcentralen där man har abonnemanget, fastän man kanske ringer från en helt annan del av landet.

I bästa fall tar det då bara en liten extra stund för larmcentralen för att komma fram till var hjälpen behövs och flytta samtalet till rätt larmcentral.

Men i värsta fall kan larmet helt enkelt hamna helt fel, säger Nils-Erik Norin, affärsområdeschef på SOS Alarm.

Nils-Erik Norin säger att myndigheterna och industrin jobbar på att lösa problemet, men samtidigt blir den här typen av telefoni allt mer populär.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".