Banverket om kompensationsåtgärder

Nya förutsättningar skapar nya lösningar. Det är Banverkets kommentar till att markområden som tidigare avfärdats för fågellivet nu förs fram till miljödomstolen.

- Banverket kan mycket väl ändra uppfattning om vilka kompensationsåtgärder som skall till för att klara fågellivets i Natura 2000-området söder om Umeå, säger Banverkets projektledare för botniabanebygget, Anders Kers. Det är de praktiska omständigheterna som avgör, och även namnbyten är rimliga när vi skapar nya kompensationstgärder. Det är ändå slutligen Miljödomstolen som avgör om miljöåtgärderna räcker.

Överklagandena av järnvägsplaner och miljöprövningen av den del av Botniabanan som går igenom Natura 2000 har tagit tid och kostat pengar. Botniabanan är redan fyra år försenad jämfört med ursprungsplanen. Banverket begärde för ett par veckor sen att regeringen skulle medverka till att det inte försenas ytterligare. Och det är inte ett försök att göra miljöprövningen överspelad, säger Anders Kers.

- Vi anser att regeringen redan avgjort frågan om dragningen av järnvägen. Därför är det rimligt att regeringen också fastställer den järnvägsplan som gäller just den järnvägssträckan utan ytterligare fördröjning. Då kan vi börja bygga på norra stranden av Umeälven och slippa vidare onödiga fördröjningar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".