Miljödomstol om Botniabanan

Det blir en fortsatt lång process om Botniabanan. Banverket ger sig inte i tredje miljörättegången och hävdar att regeringen har gett bindande klartecken för Botniabanan. Markägarna och naturskyddsorganisationerna å sin sida ger sig inte heller utan kräver att den nya miljödomstolen skall ge bakläxa på hela paketet.

Banverket tar vid varje förhandling i miljödomstolarna fram två fossilbränsleförbrännarna för att illustrerar de positiva miljöeffekter Botniabanan kommer att få. Botniabanan ska ersätta tunga landsvägstransporter.

Igår körde de två halvfulla bussarna från rådhuset i Umeå till södra Degernässlätten med 30-talet tjänstemän från Banverk, Naturvårdsverk, länsstyrelse, Umeå kommun, fyra juridiska ombud för markägare, naturskyddsföreningen och Sveriges ornitologiska förbund.

Den helt nysammansatta miljödomstolen behövde göra syn. Banverket ville visa att det går att skapa ersättningsmark för de skyddade flyttfåglarna att rasta, sova och äta på. Och advokaten Nils Ryrberg hävdar för Banverket att domstolen bara skall ta ställning till om ersättningsmarken räcker till eller inte.

Naturskyddsförening och markägare ville visa att ersättningsmarken redan ingår i Natura 2000 och knappast kan vara ersättning för något som ännu inte gått förlorat. Men det vill man egentligen inte alls diskutera, utan att de tidigare miljödomarna och regeringens tillåtlighetsbeslut bryter mot Miljöbalken och EG-rätten, och dessutom innebär brott mot de mänskliga rättigheterna därför att de i praktiken innebär förbud mot domstolsprövning.

Samtalstonen under förhandlingar är vänlig, ofta skämtsam. Rättens ordförande, snabbinkallade pensionerade miljödomaren Bengt Hellström är förbindlig. Men Banverkets projektchef uttryckte att det är på blodigt allvar och inte något Banverket bara sitter av. Och markägarnas advokat Björn Rosengren konstaterade att det är långt kvar och kan tänka sig att överklaga en dom som ger klartecken till bygget. Då kan ärendet dras genom Miljööverdomstolen, Högsta Domstolen, Regeringsrätten och Eg-rätten innan ett beslut fattas.

13,2 miljarder kronor kommer Botniabanan att ha kostat 2010 om bygget kommer igång snart, annars lär summan bli åtskilligt mycket dyrare.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista