Botniabanan kan inte vänta på Miljödomstolen

Vi bygger vidare på förutsättningen att Botniabanan redan har tillåtlighet och att miljökompensationen, säger VD:n för Botniabanan.

- Vi bygger vårt arbete på de bedömningar som Banverket gör: Järnvägen har tillåtits av regeringen och vi kommer att få godkända miljöåtgärder.

Det säger verkställande direktören i Botniabanan, Lennart Westberg. Botniabanan AB som bygger för Banverkets räkning anser att det är dyrare att vänta in beslut och domar i Miljödomstolen för den sista sträckan.

Med tanke på att en fördröjning kostar 75 miljoner kronor i månaden motsvarar byggena nu bara en månads kostnader.

Skulle Miljödomstolen säga nej till den sista sträckan genom Natura 2000-området har man redan byggt fast sig i tidigare sträckning vid Hörnefors och måste bygga om med extrakostnader som följd. Men det räknar man inte med att behöva.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista