För få rutiner bakom nödlandning

Nu är haverikommissionens rapport klar om vad som orsakade att ett mindre flygplan för persontransporter nödlandade på Umeå flygplats den 13 mars förra året.

Då ett av flygplanets landningsställ inte gick att fälla ut, och piloten tvingades flyga flera varv runt flygplatsen för att försöka få ut stället. Efter nästan en timmes fördröjningen buklandande flygplanet på gräsytan utanför landningsbanan. Ingen av de åtta ombordvarande skadades.

Haverikommissionen skriver att flygplanets problem berodde på sprickbildningar i ett gångjärn i landningsstället och att den sortens gångjärnen ska inspekteras med jämna mellanrum för att förhindra att sprickor bildas. Kommissionen skriver att tillverkaren av gångjärnen inte påpekat nog tydligt hur viktigt det är att undersöka gångjärnen.

Syftet med haverikommissionens rapport är att förhindra att något liknande sker igen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".