Svårt för synskadade att få hjälp med inköp

Oväntade gäster, glömt att köpa mjölk eller bara sugen på något gott. Spontanhandla är inte att tänka på om man är synskadad i Umeå och behöver personlig service.

Karin Sundbaum. regional ombudsman för SRF, Synskadades riksförbund tycker att matbutikerna borde bli bättre på att erbjuda just personlig service till synskadade.

Kjell Edlund, informationschef på Konsum Nord, säger att tyvärr kan Konsum Nord inte erbjuda någon personlig Service på Coop Forum.

Coop Forum är en stormarknad som måste hålla nere priserna, säger han.

Han säger också att en stormarknad i första hand är till för veckohandel och inte spontanköp.

- Är man i behov av personlig service får man vända sig till kommunen, säger Kjell Edlund.

På matbutiken Willys i Umeå berättar Anna Stenergard att man erbjuder personlig service i mån av personal och helst inte i rusningstid. På Willys kan synskadade eller andra som är i behov av personlig service ringa och boka tid och då gärna på förmiddagarna, det säger Anna Stenergard.

Men det är inte lätt att hitta en tid som säger Karin Sundbaum.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".