Polismotorcyklar

Den svenska polisens motorcykelorganisation ska slimmas. Det kostar för mycket att ha motorcyklar som står stilla i garagen tycker Rikspolisstyrelsens utredare.

Motorcyklarna ska bland annat köras hela säsongen, mellan april och november.

Chefen  för trafikpolisen i Västerbottens län Tomas Wikberg håller med om att grejorna ska användas så mycket som möjligt. Men det görs redan om man ser till hur många mil motorcyklarna rullar, och hur många man det finns som utnyttjar dem säger Tomas Wikberg.

Den svenska polisen har omkring 200 motorcyklar, och det är för många av dem som står stilla i garagen, det tycker poliskommissarie Ulf Börjesson vid Rikspolisstyrelsen. Han kräver att polismyndigheter som inte kan använda motorcyklarna tillräckligt effektivt lägger ner mc-verksamheten. Att motorcyklarna används mellan april och november är en del i Börjessons åtgärdsplan för att effektivisera mc-polisen.  Det finns i länet ett tiotal poliser med utbildning till mc-polis, det finns 5 landsvägsmotorcyklar och några för terräng.  

Motorcyklarna används i dag nästan bara av trafikpolisen, men Rikspolisstyrelsen vill nu pröva de även kan användas inom den vanliga utryckningsverksamheten. Mc-poliserna i länet får redan nu ibland arbeta med annat än trafikövervakning och trafiksäkerhet säger Tomas Wikström till Sveriges Radio Västerbotten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".