Bönder oroade för ökade transportkostnader

Varken bönder eller konsumenter ska behöva betala mer för transporter när slakteriet i Skellefteå läggs ner.

Det säger Nyhlén Hugosons vd Mikael Hugoson.

Men i lantbrukarleden finns ändå en viss oro för att behöva betala transportkostnaderna - trots vd:ns försäkran.

Transportkostnaderna blir bara marginellt dyrare, och samtidigt sjunker företagets energikostnader totalt, säger Mikael Hugosson. Då räknar han inte bara bränslet till bilarna utan även driften av anläggningarna. Luleåslakteriet är nämligen energisnålare än det i Skellefteå. Och att transportkostnaderna inte ökar mer beror på att medan en del kossor får åka tretton mil längre från Skellefteå till Luleå, så får andra kor tretton mil kortare resa när de åker till Ullånger istället för till Skellefteå.

Men på lantbrukarnas riksförbund är länsordföranden Arne Lindström övertygad om att transportkostnaderna kommer att göra sig påminda för leverantörerna förr eller senare.

Det är närmare tre veckor sedan nedläggningsbeskedet kom, och sedan dess har inte detaljerad information lämnats. Det blir ett möte med bönderna, men först måste till MBL-förhandlingar hållas med facket, det blir på måndag, säger Mikael Hugoson.

I Rusksele har Leif Alnersson en liten grisgård. Grisarna körs till Skellefteå för slakt, och köttet köps tillbaka och förädlas på rökeriet i byn. Han tycker att det låter jättebra att vare sig bönder eller kunder ska få ökade kostnader, men är ändå skeptisk till Mikael Hugosson försäkran.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".