Reklamfri mobil

Reklamen finns överallt i morgontidningen, på busshållplatsen, i telefonluren, i tv-rutan, brevlådan och på nätet.

Men reklam i mobiltelefonen behöver du inte acceptera - om du inte själv sagt ja i förväg. Detsamma gäller e-post och fax, det säger Mattias Grundström jurist på Konsumentverket

Din mobiltelefon är attraktiv. Du kanske har med den överallt, och läser alla meddelanden som kommer in. Men reklammakarna som vill nå din mobiltelefon måste söka sig andra strategier. Våren 2004 blev det förbjudet inom EU att skicka elektronisk reklam som mottagaren inte på förhand gett sin tillåtelse till. Om du inte har godkänt att ta emot reklam och ändå får det kan du anmäla företaget till Konsumentverket som gör en utredning, och i slutändan kan gå vidare till Marknadsdomstolen.

Detta har inte lyckats stoppa skräpposten, eftersom den ofta skickas via servrar i länder där reglerna tillåter den. Men svenska företag får alltså bara skicka reklam-sms, mms, fax och e-post till dig om du godkänt det. Därför är det inte ovanligt att frågan om du accepterar att ta emot information från företaget finns med i kontaktformulär och tävlingar. Du kan få rabatt i utbyte mot att ta emot reklambudskap. Och det finns företag som säljer register med mobilnummer, där kunder registrerat sig i utbyte mot olika fördelar.

Du har ett starkare skydd mot elektronisk reklam än fysisk. Hemnumret måste du själv spärra i Nix telefonregister om du vill slippa säljsamtal. Regler om elektronisk reklam stoppar sms du inte sagt ja till, och god marknadsföringssed säger att säljsamtal ska ringas till fasta telefonen och inte till mobilen.

Och lika tydligt som på ett kuvert ska du kunna se att sms-et och e-posten innehåller reklam, via ämnesrad eller avsändare.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".