Få lekplatser handikappanpassade

Lekplatsen är viktig för barns möjlighet att hitta och träffa kompisar. Men barn med funktionsnedsättningar går ofta miste om den möjligheten eftersom lekplatserna inte är tillgängliga för dom. I Norrland är bara en procent av lekplatserna anpassade för desa barn det konstateras i en studie gjord av Maria Prellwitz, lektor vid Luleå Tekniska Universitet.

I sin avhandling har Maria Prellwitz bland annat undersökt hur barn, föräldrar och assistenter ser på lekplatser. Studien visar att handikappanpassade lekplatser inte var något som man tänkt på från kommunens sida. Bristande kunskap och bristande ekonomi ansågs som bidragande orsaker till den begränsade tillgängligheten.

Maria Prellwitz har intervjuat barn med och utan funktionsnedsättningar och svaren skiljer sig markant. Barnen utan funktionsnedsättning beskriver lekplatsen som en mötesplats och ett ställe där man leker och lär känna nya kompisar. Barnen med funktionsnedsättning beskriver snarare lekplatsen som ett ställe man undviker, men också att lekplatsen skapar en känsla av utanförskap och beroende till en vuxen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".