Äldre bör köra mer, inte mindre

Ökat cykelhjälmsanvändande och sänkta hastighetsgränser där bilar och oskyddade trafikanter möts är de absolut viktigaste insatserna för att minska antalet trafikolyckor där äldre personer är inblandade.

Jan Söderström på Sveriges Kommuner och Landsting anser inte att det behövs en skärpt kontroll av äldres körförmåga. För de äldre är inte en större riskgrupp än andra trafikanter. Tvärtom bör man uppmuntra äldre att köra mer eftersom det ger bättre körförmåga.

Den snabbt växande gruppen äldre personer löper större risk än yngre att råka ut för olyckor. Fler äldre än yngre oskyddade trafikanter omkommer varje år.

Men det är i hemmet som det absolut största antalet olyckor sker. Fallolyckor är den vanligaste typen av olycka hos äldre och orsakar både lidande och kostnader för kommuner och landsting.

Räddningsverket och Sveriges Kommunner och Landsting har nu spridit förebyggande information till pensionärsorganisationerna och utbildat personal inom äldreomsorgen. Det kan handla om så enkla saker som att undvika att ha mattor och lösa sladdar på golvet för att undvika fallolyckor.

Inger Larsson arbetar på räddningsverket, som tillsammans med ”Sveriges Kommuner och Landsting” har undersökt hur kommunerna arbetar med äldres säkerhet. Och hon säger att de senaste årens satsningar på förebyggande utbildning och information om olycksrisker har gett effekt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista