Förarbristen stor inom åkeribranschen

Om handeln och industrin ska få sina varor krävs förare som kör lasten. Brist på chaufförer av taxi, buss, lastbil eller flyg ska därför tas på allvar. Det framhåller branschorganisationen TransportNäringen i sin senaste rapport om branschens framtid.

Störst brist på förare kommer det att bli inom åkeribranschen, som under de kommande fem åren behöver mellan 5000-7000 personer för att täcka upp branschens tillväxt och kommande pensionsavgångar.
- Det har börjat bli ont om chaufförer redan nu, det är inte lika lätt att få fatt i personal längre, berättar Arne Björnholt, ansvarig för DHL Åkeri i Umeå.

Hur märker du av det?
- Ja, det finns inga extra folk att få fatt i snart. Vi hade bokat upp extra folk från Liljaskolan, men de blev lovade fast jobb på andra ställen.

Det är ingen nyhet att det kommer att saknas utbildad personal inom transportnäringen i framtiden.
- Man har ju känt till ganska länge att ungdomskullarna kommer att minska och att det överhuvudtaget kommer att finnas färre människor på arbetsmarknaden. Vi har vetat att vi måste konkurrera med andra branscher om arbetskraft, säger Peter Jeppsson, VD för Bussarbetsgivarna och Transportgruppen, som är en samarbetsorganisation inom transportnäringen
- Brist på förare berör hela samhället, som är beroende av fungerande transporter. Det påverkar industrin, handeln och till sist hela välfärden och BNP-utvecklingen, säger Peter Jeppsson.

Reporter Alexandra Malmqvist Olsson

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista