Sänkt körkortsålder för buss kan lösa förarbrist

I veckan har P4 Västerbotten berättat om hur siffrorna talar sitt tydliga språk när det gäller underskottet på yrkesförare inom transportbranschen. Branschen skriker efter utbildad personal.

- Det har börjat bli en brist redan nu, det är inte lika lätt att få fatt i personal längre, berättar Arne Björnholt, ansvarig för DHL Åkeri i Umeå.

Hur märker du av det?

- Ja, det finns inga extra folk att få fatt i snart. Vi hade bokat upp extra folk från Liljaskolan, men de blev lovade fast jobb på andra ställen.

Det behövs minst 15 000 nya chaufförer för taxi, buss, flyg och inom åkeribranschen per år de kommande fem åren. Men det är fler än vad dagens utbildningssystem kan bidra med. I dag utbildas det nämligen knappt 7000 ungdomar och vuxna varje år. Totalt saknas alltså mer än hälften.

De personer P4 Västerbotten varit i kontakt med konstaterar att något måste göras om branschen ska kunna tillhandahålla de transporter som näringslivet, människorna och hela samhället behöver.

Peter Jeppsson, VD för bussarbetsgivarna och transportgruppen, som är ett arbetsgivar- och samarbetsförbund inom transportnäringen, tror bland annat på att sänka körkortsåldern för bussförarkörkortet till 18 år och införa en gymnasieutbildning så att ungdomar kan gå rakt in i yrket från skolan.

- Vi måste visa ungdomarna som ska välja yrke att transportnäringen är intressant och kan ge en bra utveckling. Att det finns bra arbetsförhållanden och lön i övrigt och sådant där.

Så det är ungdomarna ni måste satsa på?

- Ja, på sikt måste det måste det vara det även om vi visst kan locka vuxna att byta yrke och komma till oss, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista