Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Länet

Nya fartgränser

100 mil väg får sänkt hastighet på de statliga nationella vägarna i norr och västerbotten, bara 20 mil får höjd hastighet. 80 mil av de nationella vägarna får oförändrad hastighet.

Skälet till översynen av hastigheten är att rädda liv och att ta hänsyn till klimatet. Det är i länet som hastigheten sänks mest, det säger Per Eriksson som är projektledare för hastighetsöversynen inom vägverket norr.
--Ja det beror på att vi har ett utgångsläge som inte är jämförbart med andra län. Vi har väldigt många vägar med hastigheter på 110 kilometer i timmen, samtidigt som vägstandarden inte är bra det säger Per Eriksson till P4 Västerbotten.

De vägar i länet där Vägverket vill sänka hastigheten har för dålig standard och anses inte vara trafiksäkra för att motivera en hastighet på 110 kilometer i timmen.

Istället för att satsa på att göra vägsträckan säker så sänks hastigheten på E12 mellan Lycksele och Tärnaby från 100 till 90 kilometer i timmen. Men med de vägförbättringar som planeras så kan hastigheten komma att höjas till 100 km i timmen redan nästa år.

Men det lär dröja innan Vägverket gör E45 mellan Dorotea och Sorsele säkrare så att hastigheten kan höjas istället för sänkas. Där sänks hastigheten från 110 till 100 kilometer i timmen på stora delar av sträckan. Skälet till det är att trafiken är för gles och det finns enligt Vägverket andra vägsträckor som prioriteras högre:

--Att åtgärda just den här sträckan istället för att åtgärda en sträcka med kanske dubbelt så mycket trafik. Det betyder att man prioriterar just de här trafikanterna högre än vad man prioriterar andra trafikanter som är dubbelt så många. Så det är svårt att prioritera en sådan omprioritering, det säger Per Eriksson.

Det är vägarna i södra Sverige där trafiken är tät som Vägverket prioriterar och det är anslagen från regeringen som styr när och om de 100 mil i norr och Västerbotten som nu får sänkt hastighet kan få en högre hastighet:

--Det får vi se hur stor plånboken blir. Alltså hur mycket pengar är möjliga att satsa på vägarna och bygga ut vägarna och utveckla dessa. Det finns möjlighet att länen själva kan delta i en finansering om man ser den nyttan, det säger Per Eriksson på Vägverket i Luleå.

Det är inte bara de nationella vägarna i länet som kommer att få nya hastigheter. Övriga statliga vägar får ändrad hastighet hösten 2009 och även de kommunala gatornas hastigheter beräknas då vara ändrade.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".