Klartecken för Botniabanans östliga sträckning

Nu har regeringen gett klartecken för att bygga Botniabanan den sista sträckan mot Umeå. Banverket inbjuder nu de ideella naturvårdsorganisationerna att vara med och hitta goda lösningar för den östliga dragningen.

En av organisationerna som varit kritiska till att dra järnvägen genom ett område med skyddad natur är Västerbottens ornitologiska förening. Vice ordföranden Per-Olof Nilsson säger idag att man vill vänta till i morgon med att kommentera regeringens ja till dragningen. Järnvägen kommer att korsa Umeälvens delta, som är av stort värde för natur och fågelliv. Men regeringen har ställt som krav att skadorna på naturen ska kompenseras. Exakt hur är inte klart. En plan för hur skadad natur ska ersättas ska Banverket tillsammans med länsstyrelsen i Västerbottens län överlämna en plan till regeringen. Naturvårdsverket har krävt att Banverket - förutom den kompensation man redan föreslagit - ska skydda mer skog, anlägga mer våtmark. Det är aktiebolaget Botniabanan som bygger järnvägen. Enligt det första avtalet skulle spaden satts i marken 2001 och järnvägen vara klar hösten 2005. - Jag gissar att tidigast i början av 2005 kan Botniabanan AB komma igång med bygget, säger Peter Törnkvist, som är Banverkets projektledare för Botniabanan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".