Sprickor i Kolbäcksbron

Redan innan Kolbäcksbron blivit slutbesiktigad måste reparationsarbeten göras. Just nu pågår arbetet med att täta sprickor som uppstått i betongen.
Arbeter med att täta sprickor på Kolbäcksbron i Umeå beräknas pågå minst en månad. Redan innan bron hade tagits i bruk fanns det sprickbildningar på bron. Men det är ingen fara på kort sikt säger Åke Lindmark, som är avdelningschef på Vägverket. Kolbäcksbron är en kabelbro och enligt vägverket är det inte ovanligt att broar av den här typen kan få sprickor redan innan de är körklara. Det handlar om så kallade dragsprickor som har uppstått i betongen. Och att det blir sprickor beror på att stålet och betongen i bron har olika egenskaper när de utsätts för tryck och drag. I höst ska Kolbäcksbron slutbesiktigas och därefter har den en garantitid på fem år.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".