Vikariebuss i Umeå Foto: Tommy Engman
Umeå

Arbete i kalla bussar kan stoppas

Det är fortfarande problem med lokalbussarna i Umeå. Swebus tog i somras över trafiken över trafiken och har haft svårt att få fram tillräckligt med bussar. Bussar från andra delar av landet har lånats in, bussar som inte hållit måttet och skyddsombuden är trötta på att inget görs åt kalla och dragiga bussar. Nu kräver de åtgärder annars stoppas arbetet för bussförarna.

– Jag går in varje vecka och kollar alla felrapporter så mycket jag hinner, och det är mycket där folk klagar på att det är kalla bussar och det är helst de där x-bussarna som vi har jätteproblem med. Och det är det här vi bråkar med, och vi har pratat med dem idag, och nu har vi lagt två stycken 6:6a att de måste höra av sig innan fredag om vad de ska åtgärda de här bussarna med, och då säger de ”ja men de här bussarna ska bort”, men när då? Innebär det april, eller maj, eller när? undrar Catrine Lindström, bussförare och skyddsombud på Swebus.

Ett skyddsombud har enligt arbetsmiljölagen rätt att stoppa arbete som utgör omedelbar och allvarlig fara för anställdas liv eller hälsa. Som ett första steg kräver facket åtgärder för att förbättra arbetsmiljön, med stöd av arbetsmiljölagens kapitel 6, paragraf 6a.

Tre kalla bussar
Det är särskilt tre bussar som förarna har problem med å trots att de felanmäls är bussarna lika fort ute i trafik igen, men på fredag kan det vara slutkört då skyddsombuden planerar ett skyddstopp. Och frågan är om bussarna håller 18 grader som kvalitetskraven säger.

– Aldrig! Det blåser kalluft och rören är jättekalla och passagerarna har fruktansvärt kallt, och det innebär att kylan kommer bakifrån och så fort vi svänger så blir hela sidan iskall. Och vi har defroster som sprutar kallt, säger Catrine Lindström.

Avtalet uppfylls inte
Oavsett hur kallt det är ute ska innetemperaturen hålla 18 grader och det innan de tas ut i trafik. I avtalet med Länstrafiken står också att bussarna vid årsksskiftet ska uppfylla avtalets samtliga krav, ett avtal som inte följs, säger huvudskyddsombudet Albert Wiklund.

– Har du inte en värme som fungerar i bussen då kan den ju inte uppfylla kraven för då kan jag ju inte hålla en behaglig innetemperatur. Snön som passagerarna drar med sig in i bussen fryser till is på golvet och så då kan man ju inte påstå att det uppfyller kraven, säger Albert Wiklund, huvudskyddsombud Swebus Västerbotten.

Reporter Inga Korsbäck

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".