Returpapper räddar skogen

Returpappersinsamlingen gör att det inte går åt så många träd som man kan tro till all reklam som kommer i postlådan. Det har Skogssverige, en webbportal för skogsnäringen, låtit räkna ut.

Anledningen är att flera tidningar haft en debatt senaste dagarna om hur klokt det är att dela ut direktreklam för 10 miljarder om år när konsumenten i regel inte vill ha reklamen.

Professor Per Engstrand på mittuniversitetet i Sundsvall har räknat på vedåtgången och kommit fram till att det räcker med 3 hekto ny ved för 1 kilo reklampapper.

80 % av tryckpapperet samlas in och blir returpappersmassa som ingår i systemet igen när ny reklam delas ut.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".