Nya tider på hockeyarenorna

Som P4 Västerbotten berättat tidigare så blir alkoholen en allt viktigare inkomstkälla för ishockeyklubbarna. Tiderna har förändrats, säger Björklövens VD Bedros Sakayan.

Under 70-talet så var parollen "spola kröken". Idrott och alkohol skulle inte höra ihop, idrotten var ett sätt att hålla ungdomar borta från droger och problem. Idag så är det ett annat ljud i skällan.

Idrottsföreningarna bolagiseras, det öppnas fler barer på arenorna och bryggeriföretag står som sponsorer både för fotboll och hockey-VM.

 – Hockey tillhör idag underhållningsbranschen och då önskar sig gästerna en paketering med mat och dryck, säger Bedros Sakayan VD för Björklöven.

Men hur stämmer det här överens med idrottsklubbarnas ungdomsverksamheter, nästan alla föreningar har idag en drog och alkoholpolicy. I till exempel i Skellefteå AIK:s policy står det följande:

"Föreningen ska aktivt ge våra ungdomar utbildning och information runt farorna med droger och tobak. Alkohol får under inga omständigheter användas av ledare och spelare vid cuper eller turneringar med övernattning borta."

Rolf Jönsson arbetar med alkoholfrågor på riksidrottsförbundet säger att det inte är bra med den ökade försäljningen, men menar att det är en större fråga för hela samhället och inte bara en fråga för idrottsrörelsen.

 – Jag har väldigt svårt att motivera för mina barn att det ska finnas alkohol på en idrottsarena, säger Katarina Lindinger, förälder till två pojkar i Björklövens ungdomslag.

Reporter Robert Lundgren
robert.lundgren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".