Foto: Jonathan Näckstrand / Scanpix

Landstinget gillar spårtaxi

Landstingsledningen vill att försöket med spårtaxi genomförs i Umeå.

Nästa vecka beslutar landstingsstyrelsen om ett yttrande till Näringsdepartementet om förslaget att Umeå blir en av fyra orter som prövas för åretrunttrafik med helautomatisk spårbunden taxi.

I förslaget till yttrande skriver landstingets ordförande och landstingsdirektören att landstinget är positivt till förprojektering av en pionjärbana, framförallt mot bakgrund av att det i norra Sverige finns en mångårig erfarenhet av bil- och komponenttestverksamhet.

Det är viktigt att prova spårbilstekniken i en region med stora årstidsväxlingar om man vill ha bra nationella erfarenheter rörande spårbilstekniken, bedömer Västerbottens läns landsting.

12 kilometer bana
Spårtaxi är förarlösa eldrivna små fordon för direktresa från start till mål utan stopp eller byten, och de skall vara tillgängliga året runt, dygnet runt.

I Umeå skulle försöksnätet ha 12 kilometer banlängd med 16 stationer och 130 vagnar för högst en minuts väntetid. Detta bannät inkluderar Umeå flygplats på Teg söder om älven, resecentrum Umeå Östra, Norrlands universitetssjukhus (NUS), Umeå universitetscampus och köpcentrumet Strömpilen samt bostadsområdena Ålidhem och Carlshem.

12 000 resenärer dagligen
Etapp 1 beräknas kosta 898 mnkr och beräknas ge närmare 12 000 resenärer per dag. Medelresan är 2,3 kilometer och tar 3,6 minuter.

I Malmö har det tredje internationella mässan spårbilseventet, Podcar City, hållits 9 - 10 december. Där har visats amerikanska, holländska och flera svenska spårbilsprojekt.

Tommy Engman
tommy.engman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista