Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Kan man lita på marknadsundersökningar

Peter Petrov har tittat på partiska undersökningar. Foto Umeå universitet.

Partiska marknadsundersökningar från privata företag presenteras ofta som vetenskapliga, och media publicerar dem okritiskt. Det konstateras forskaren Peter Petrov som tittat på hur undersökningar under IT-bubblan presenterades. Och bristerna i undersökningarna gäller många branscher.

Peter Petrov forskare i medie- och kommunikationsvetenskap vid Umeå universitet har i en doktorsavhandling tittat i detalj på hur människors åsikter, behov och önskningar presenterades under IT-bubblans år i slutet av 90-talet. Och bristerna i undersökningarna gäller många branscher.

En vetenskaplig marknadsundersökning ska ha tillräckligt underlag av tillfrågade och frågor som är utformade av erfarna statistiker.

Vore det vetenskap ska undersökningen också kunna kontrolleras och dessutom utföras igen. Större företag har kunskapen - mindre har inte resurserna - men kostnad och köpare av en undersökning styr. Det brister i självständighet - och det ska medierna och deras publik vara medveten om.

Reporter Tommy Engman

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".