1 av 3
Lars-Olov Sjöström, MHF Foto: Inga Korsbäck/SR
2 av 3
Anmälan till datainspektionen Nobina sid 1.
3 av 3
Anmälan till datainspektionen Nobina sid 2.
Umeå

Alkolås som stämpelklocka för bussförare

Motorförarnas helnykterhetsförbund har anmält Bussföretaget Nobina till Datainspektionen. MHF menar att Nobina som kör lokaltrafiken i Umeå har använt sitt alkoskåp som stämpelklocka och kontroll av när de anställda börjar och slutar sin arbetsdag.

Det strider enligt Lars Olov Sjöström från MHF, Motorförarnas helnykterhetsförbund, mot paragraf 9 i Personuppgiftslagen (PUL).

– Ja det finns starka indikationer och besked från förarhåll att man använder alkoskåpet för ett kontrollverktyg för registrering av förares arbetstid. Det är den här dolda logginformationen i alkoskåpets minne som används för att dubbelkolla arbetstidsrapporterna, säger Lars Olov Sjöström.

Det alkoskåp som ska stoppa onyktra förare från att köra buss har enligt uppgifter till Lars Olov Sjöström används i helt andra syften än vad avtalet med upphandlaren av trafiken, Länstrafiken, säger.

Lars Olov Sjöström, trafiksäkerhetschef hos MHF och expert i alkolåsfrågor, är orolig över att nyttan med alkolås ödeläggs om det används felaktigt och han vill därför att Datainspektionen prövar om tidsuppgifter enligt PUL får användas så som förare berättat.

– En anmälan till Datainspektionen, ja det är inte detsamma som en polisanmälan men det ger Datainspektionen anledning att titta närmare på det här. Och sedan får de ta ställning till om det ska ageras rättsligt, säger Lars Olov Sjöström.

Alkolåset kan komma att stoppas
Kommunals lokala företrädare i sektion 7 vill i det här läget inte uttala sig i frågan. Men Peter Larsson ombudsman vid Kommunals förbundskontor i Stockholm och insatt i trafikfrågor är kritisk till Nobinas agerande och han säger till P4 Västerbotten "alkolåset är till för en enda sak. Det måste arbetsgivaren slå fast för sina representanter. Det är ingen stämpelklocka utan det är ett alkolås som alkolås ska vara".

Visar det sig att alkolås används till annat än det var tänkt så kan alkolås komma att stoppas, det säger Peter Larsson till P4 Västerbotten. Och det är även Lars Olov Sjöströms oro och det är därför han agerar i frågan.

– Det bekräftar det vi är oroliga för, att de samhällsinsatser som görs med syfte att öka trafiknykterheten kan förhindras genom klumpigt agerande från enskilda arbetsgivare på transportområdet.

 "Jag vet inte vad du pratar om"
Peter Eriksson trafikchef för Nobina i Umeå säger till P4 Västerbotten att alkolåsen är till för att kontrollera nykterheten.

På frågan från P4 Västerbotten – om Nobinas alkoskåp även använts till att kontrollera när de anställda börjar eller slutar sin arbetsdag – så säger han såhär " jag tänker inte uttala mig om det, jag vet inte vad du pratar om".

Men Lars Olov Sjöström som anmält Nobina till Datainspektionen säger att uppgifterna från förarhåll är många och trovärdiga:

– Ja jag har svårt att tänka mig att så många som har hört av sig till mig, skulle så att säga hitta på det här. Samtidigt är man ju från fackligt håll lite försiktiga och det kan jag förstå eftersom det har pågått en del konflikter här tidigare. Men de tar inte jag ställning till. Det jag är intresserad av är att Personuppgiftslagen följs, säger Lars Olov Sjöström.

 Inga Korsbäck
inga.korsback@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".