Foto: Erik G Svensson/Scanpix.

Fler anmälde brister i vården

Klagomålen till landstingets patientnämnd ökade med 15 procent. Det handlar bland annat om långa väntetider, problem med att få kontakt med kliniken och dålig kommunikation, både mellan olika kliniker och mellan vårdgivare och patienter.

Till patientnämnden kan patienter eller anhöriga vända sig som tycker att något brustit i vården. Patientnämndens årsrapport visar att antalet avslutade ärenden 2009 var 76 stycken fler än året innan. Sammanlagt blev det 568 ärenden.

Brister i kommunikationen mellan olika vårdgivare och problem med hur patienter ska få reda på svar på remisser är två av de saker som många klagat på.

Får vänta länge
Det finns också klagomål på ovanligt långa väntetider och så har det varit svårt att få besked om besökstider på vårdcentraler.

Det har berott på att man inte kunnat veta hur läkarbemanningen har sett ut för mer än någon vecka framåt.

Vanligare att kvinnor anmäler skador
Nämnden konstaterar också i sin årsredovisning att ett ökat antal ärenden har varit mycket komplicerade och krävt stora och omfattade arbetsinsatser.

Det är fler kvinnor än män som anser sig ha blivit skadade i vården och de flesta anmälningarna riktar sig mot opererande speicaliteter.

Reporter: Märet Öman SR Västerbotten
maret.oman@sr.se

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista