Umeå

Bättre klagorutiner för busstrafiken

Den som ringer eller skriver för att fråga eller klaga på Umeås lokaltrafik riskerar att bli omkringbollade mellan bussföretaget Nobina, Umeå kommun och Länstrafiken. Nu ska det bli ändring på det, enligt Maria Höglander, vd för Länstrafiken i Västerbottens län, och talar om att skapa en ingång, en sluss, dit kunderna kan vända sig.

De som åker buss i Umeå och som vill framföra klagomål eller synpunkter på stadstrafiken har upplevt att klagomål inte tas omhand på rätt sätt. Det är inte heller lätt för resenärer att veta vem som har ansvar för vad med tre parter involverade, bussföretaget Nobina, Umeå kommunföretag och Länstrafiken.

Det vill nu Länstrafiken, som upphandlar trafiken på uppdrag av kommunen, förändra och förbättra. Före sommaren ska det vara klart tror Maria Höglander.

– Vi har precis satt igång ett projekt för att se över om vi på något sätt kan effektivisera och bli tydligare mot resenärerna och hitta en form av sluss. En instans dit man vänder sig med alla frågor och sedan får vi sinsemellan slussa frågorna utan att det drabbar den som har ställt frågan.

Reporter Inga Korsbäck
inga.korsback@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".