Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Lapplandsflyget får bära besparingar

När den statliga myndigheten Rikstrafiken ska spara pengar får lapplandsflyget bära en stor del av sparbetinget. Det blir färre flygturer mellan Arlanda och Lappland, men det beror också på att flygandet minskar.

Flygplatscheferna har protesterat mot att den allmänna trafikplikten inte uppfylls. De har tillsammans skrivit till Rikstrafiken och också kontaktat kommunikationsminister Ulrika Messing. Flygtrafiken i inlandet utreds just nu, och flygplatscheferna vill inte att trafiken försämras innan utredningen är klar.


- Det beror att rekordåret 2000 blev utgångspunkten för den trafikplikten, säger Rikstrafikens generaldirektör Kjell Dahlström, som tycker att det är rimligt att minska på trafiken när passagerarna blir färre.


Rikstrafiken har ett sparbeting på 30 miljoner kronor totalt att fördela på trafik som upphandlas i olika delar av landet som flyg, tåg och färjetrafik. Lapplandsflyget utgör 12-13 procent av uppdraget - men får stå för mer än dubbelt så stor andel av sparandet.


Den nya avtalsperioden för lapplandsflyget startar i slutet av mars och löper på ett år. Sen är det dags för nya upphandlingar igen. Kjell Dahlström tror inte på ytterligare neddragningar.


- Det är vår fasta övertygelse att Norrlands inland ska ha en god flygtrafikförsörjning på grund av de långa reseavstånden. Men vi har vår finansiella situation och den är det bara regeringen som kan göra något åt, säger Kjell Dahlström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".