Bantat inlandsflyg föreslås

Nu förändras förutsättningarna igen för de som flyger till och Västerbottens inland. Färre turer totalt, men fler än i dag till och från de större lapplandsflygplatserna. Flygbolagen ska också få bestämma mer själva, om t ex flygplanens storlek.

Lilly Bäcklund är socialdemokratiskt kommunalråd i Lycksele. Hon fick höra om det nya förslaget igår och det hon önskar mest av allt är att det ska finnas långsiktiga planer för inlandsflyget.

- Vi vill ha långsiktighet och vi vill ha kvalitetssäkrat flyg och vi vill ha det till rimliga priser, säger hon. Förslaget om nya slingor för flyget vill hon inte ta ställning till än.

- Nu flyger Lycksele tillsammans med Vilhelmina, i det tänkta förslaget är det Lycksele och Arvidsjaur och man ska göra en annan slingning med Vilhelmina, Gunnarn och Hemavan, och det här måste vi fundera på vad det får för konsekvenser, säger Lilly Bäcklund.

En vecka har hon och de andra på sig innan de måste lämna sina synpunkter till Rikstrafiken. Den 1 mars kommer Rikstrafiken att lämna sitt förslag till regeringen.

Statliga Rikstrafiken måste spara 30 miljoner kronor nästa år och därför vill de minska Norrlandstrafiken med 10 procent. Det är alltså antalet flygstolar som ska bli färre. För att fixa det så stuvar man om i trafiken.

De nuvarande turerna mellan större och mindre flygplatser i inlandet tas bort. Istället ska de tre mindre flygplatserna i Västerbottens inland slingas ihop och Vilhelmina, Storuman och Hemavan, få ETT dagligt flygplan till och från Arlanda, året runt.

För att locka operatörer, alltså flygbolag som vill trafikera norrlandssträckorna, så vill Rikstrafiken inte längre ställa några krav på hur stora flygplanen ska vara utan det ska operatörerna, flygbolagen, få välja själva. Operatörerna också få välja hur täta rutterna är olika tider på året.

- Det bör alltså vara operatören som själv driver det här på bästa sätt så att det blir den rimligaste kostnaden, då blir det också den bästa fördelningen av flygkapaciteten och den lägsta kostnaden för staten, så ser vi det, säger Bosse Andersson som har gjort utredning åt Rikstrafiken.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".