Glädje över beslut om Norrbotniabanan

Norrbotniabanan, 40 mil järnväg mellan Haparanda och Umeå, är nu på väg att bli verklighet.

- En oerhört viktig investering när vi ska utveckla samarbetet i Barentsregionen, säger Lennart Gustavsson, vänsterpartistisk riksdagsledamot från Malå.

Det är 373 miljarder som fördelats till järnvägar och vägar i uppgörelsen mellan socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet. 2010 ska en första etapp av Norrbotniabanan komma igång. Vänsterpartisten Lennart Gustavsson från Malå är glatt överraskad över beskedet.

- Norrbotniabanan har ju ibland framstått som någon sorts biståndsprojekt till Norrland, när det i grunden är en oerhört viktig investering när vi nu ska utveckla samarbete inom Barentsregionen och kunna utöka förbindelserna med bland annat västra Ryssland, säger Lennart Gustavsson, riksdagsman för vänsterpartiet.

Tre miljarder har regeringen nu avsatt till Norrbottniabanan. Hela bygget kommer att kosta mellan 13 och 19 miljarder. Även Botniabanan till Umeå fick pengar.

- Barentsregionen med sina fem miljoner invånare är en otroligt rik del av Europa, med mineral, skog och trä. De naturtillgångarna måste vi naturligtvis kunna utnyttja på ett långsiktigt hållbart sätt. Norrbotniabanan är viktig för att vi ska kunna utveckla den här delen av världen, säger Lennart Gustavsson.

9 av de 373 miljarder som regeringen nu fördelat till vägar och järnvägar, eller 2,4 procent av pengarna, är inte finansierade. Ett problem, medger vänsterpartistiske riksdagsmannen Lennart Gustavsson.

- Det är alltid ett problem när man ska ordna fram en långsiktigt hållbar finansiering, men jag tror naturligtvis att det är överkomligt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista