Ånäset/Umeå

Mejeriet i Burträsk byggs ut

Norrmejerier satsar över 100 miljoner i utökad ostproduktion i Burträsk samtidigt som ostlagret i Ånäset läggs ner.

Medarbetarna i Ånäset erbjuds jobb i Burträsk eller Umeå istället. Norrmejeriers vd Bo Rasmussen tror inte att varumärket tar skada av att man lämnar glesbygden Ånäset, det är mejeriet i Burträsk man marknadsför ihop med Västerbottensosten.

Det är Norrmejeriers plan för att nästa fördubbla tillverkningen av Västerbottensost för export som ligger bakom förändringen. På senare tid har Norrmejerier ökat produktionen av Västerbottensost från 1200 ton per år till 2500 ton om året. Nästa steg är att öka till 4000 ton, och det ska Burträskmejeriet klara – och världsmarknaden verkar inte heller vara något problem, inte ens i kristider.

Men två frågor inställer sig: Den första är hur det går med sysselsättningen i glesbygens Ånäset. Ja, de duktiga medarbetarna i Ånäset erbjuds jobb i Umeå eller kanske i Burträsk, säger Bo Rasmussen. Den andra frågan gäller om det känsliga varumärket inte riskeras om Norrmejerier flyttar det marknadsförda ostlagret från hemtrakterna till industrilagret i Umeå?

– Mejeriet i Burträsk är ju det som vi för fram i all marknadsföring och det är det som är centrum för osten, säger Bo Rasmussen.

Hur stor investeringen i Burträsk blir vet man ännu inte. Just nu ritas på hur utbyggnaden kan se ut, och i december tror Rasmussen att man kan ha fått in offerterna.

– Vi tror att det kan vara en investering på ungefär 150 miljoner kronor.