Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Det är för godstrafiken Norrbotniabanan behövs

Regeringens satsning på Norrbotniabanan har mötts med både glädje och kritik. Felanvändning av skattepengar, anser forskare på VTI. Med det resonemanget skulle vi aldrig haft någon järnväg, svarar landshövding Lorentz Andersson.

Jan-Eric Nilsson på institutet för väg- och trafikforskning anser att Norrbotniabanan är ett omöjligt projekt, proportionen av nytta och kostnad är alldeles orimlig.

Landshövding Lorentz Andersson till de som argumenterar för järnvägen och dess betydelse.

- Om man skulle föra det resonemanget som han nu för så skulle vi aldrig ha haft någon järnväg i norra Sverige. Det var ett projekt då också, för att tillgodose basindustrin och de stora transportbehoven, säger Lorentz Andersson.

Situationen är likadan nu, tycker han, Sverige ska samarbeta med de övriga länderna i Barentsområdet och då behövs bra kommunikationer i form av Norrbotniabanan.

- Det är väldigt många som fokuserar på persontrafiken och säger att det bor för få människor här, men det är ju inte enbart för människorna utan det är för huvuddelen, godset, som betydelsen blir avgörande, säger Lorentz Andersson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".