Ministers löfte räcker inte över valet

Även inom regeringen finns mindre positiva reaktioner inför uppgörelsen om järnvägar och vägar. Infrastrukturministern försvarar satsningen medan finansministern säger att år och pengar får man diskutera när det finns underlag.

Infrastrukturminister Ulrika Messing försvarar det hon kallar ”den största investering i infrastruktur som gjorts i Sverige i modern tid”. Paketet omfattar totalt 373 miljarder fram till 2015.

- Jag tycker att vi har lyckats kombinera stora satsningar i våra storstäder som är viktiga för den nationella utvecklingen samtidigt som vi genomfört satsningar som ger regional balans, säger Messing till TT.

Hon försvarar satsningen på Norrbotniabanan.

- Det har funnits ett starkt tryck från Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten att få en förbindelse längs hela kusten.

Men finansminister Bosse Ringholm låter mer tveksam.

- Norrbotniabanan är först 2010. Vi har bokat in pengar och när vi får underlag får vi diskutera år och pengar, säger han.

- På en tolvårsperiod prövas det här av riksdagen en gång varje mandatperiod. Den riksdag som kommer efter 2006 är fri att göra sina prioriteringar, säger Bosse Ringholm till TT.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".