Länstrafiken tillbakavisar förares kritik

Bussförare känner sig pressade att köra fort även med dubbeldäckade bussar i dåligt väder. Flera bussförare kritiserar nu Länstrafiken för att de lägger ansvaret på förarna. Länstrafiken tillbakavisar kritiken och säger att trafiksäkerheten går före busstidtabellen.

Under morgonen i P4 Västerbotten har de dubbeldäckade bussarnas eventuella farlighet diskuterats, efter att en dubbeldäckare blåst av vägen i går. Statens haverikommission har tidigare konstaterat att bussarna är vindkänsliga. I vissa hastigheter och med viss vindstyrka kan de blåsa av vägen.

Sedan Länstrafikens marknadschef Tor Eriksson i radio sagt att bussarna inte är farliga om förarna bara anpassar hastigheten har flera bussförare hört av sig till P4 Västerbotten.

De hävdar att det är Länstrafiken som pressar chaufförerna att hålla hastigheten även vid dåligt väder. Detta för att Länstrafiken måste betala om passagerare missar sina anslutningar.

- Det är alltså helt fel, svarar Länstrafikens marknadschef Tor Eriksson, och tillbakavisar förarnas kritik.

- Man är skyldig att ta ansvar för bussen dess passagerare oavsett väderlek. Man får bli försenad till ankomstort, säger Tor Eriksson.

Bussförarna vill inte framträda i radio, de är rädda för att få sparken. Ett argument som Tor Eriksson inte förstår eftersom Länstrafiken inte själv vare sig anställer förare eller äger bussar utan köper in trafiken av entreprenörer.

Men hur hård koll har ni på entreprenörerna, kan det vara de som påverkar busschaufförerna?

- Jag kan inte förstå varför, de har ju inget som helst incitament att pressa någon förare att köra för fort i dåligt väder, säger Tor Eriksson, marknadschef på Länstrafiken.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista