Umeå köper PR för 750.000 kronor

Melodifestivalen kostar Umeå kommun och Tillväxtalliansen 750.000 kronor. Väl använda pengar, tycker kommunens näringslivschef.

Tanken är att Melodifestivalen ska ge positiva effekter i form av att folk vill flytta till den trevliga staden Umeå eller i alla fall semestra där.

För att få använda namnet Melodifestivalen i marknadsföringen har Umeå kommun köpt ett sponsorpaket. Det kostar en halv miljon kronor.

Men det är inte bara Umeå kommun som betalar. Tillväxtalliansen om är en delvis EUfinansierad allians mellan kommunerna Bjurholm, Robertsfors, Vindeln, Vännäs och Umeå samt universitetet och näringslivet.

I sponsorpaketet ingår bland annat annonser i rikspress och 1000 biljetter till fredagens genrep. De biljetterna har kommunen bytt mot pengar och tjänster, till exempel de blommor som smyckade operan på en välkomstfest för artister och andra inbjudna i onsdags.

På festen bjöds ungefär 150 gäster på mat och dryck för ungefär 450 kronor styck. Det bekostas inte av kommunen direkt, utan av Tillväxtalliansen som också står för andra arrangemang med melodifestivalanknytning, till exempel uppträdanden på Rådhustorget i Umeå.

- Vi ser det här som en investering i att göra Umeå mer känt, att Umeå kan ta till sig stora arrangemang, säger kommunens näringslivschef Roland Carlsson, som menar att uppmärksamheten och medieutrymmet annars skulle kostat betydligt mer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".