Dyr och sen Botniabana

Jänvägsbygget Botniabanan kan komma att bli 1,6 miljarder dyrare än beräknat, det enligt Lennart Westberg vd och projektchef för Botniabanan AB

Med de miljöprövningar som bland annat återstår för sträckan Nordmaling - Umeå räknar man med att bygget av Botniabanan försenas ytterligare och tidigast blir klar 2010.

Men för att den tidsplanen och den merkostnad man räknar med nu ska hålla så krävs det att att tillåtlighetsprövningen för sträckan Umeå och Nordmaling vunnit laga kraft senast 2005, det säger Lennart Westberg, till P4 Västerbotten.

Från allra första början var det tänkt att Botniabanan skulle stå klar 2006.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".