Maten i fokus för lantbrukarna

Matproducent istället för lantbrukare, så vill bönder marknadsföra sig, för att lyfta fram branschen som en av de stora basnäringarna i länet.

Låt matproduktion i länet bli en ny basnäring likt malm och skog, tycker Cecilia Wahlberg som är projektledare vid länets Hushållningssällskap.

Det gäller att få konsumenterna att hitta den lokalproducerade maten och där krävs det gemensamma tag från lantbrukarnas sida, men kanske ändå olika lösningar för de enskilda matproducenterna.

Profilering var något som diskuterades när Lantbrukarnas Riksförbund höll länsförbundsstämma i Lycksele. LRF:s målgrupp är inte lantbrukarna, utan livmedelskunderna, sa Ingela Karlsson.

- Frågor som är viktiga för bönderna ska vi fortsätta föra fram, men det ska vi göra i de fora, politiska organ, där vi har framgång med det. Till konsumenterna måste vi kanske föra fram ett annat budskap framöver, som handlar om produkten, maten, och all den glädje som finns i det, säger Ingela Karlsson.

Småskaliga och diversifierade gårdsföretag kan till exempel synliggöra sin produkter genom att sälja direkt till kunden.

- Det blir helt enkelt mycket tydligare för konsumenterna vad de egentligen köper, menar Cecilia Wahlberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".