Flyg

Norwegians resenärer fick själva ordna hemresan

Norwegian bokade inte om
1:34 min

Igår blev flera flygresenärer på väg till Umeå från Arlanda tvungna att på egen hand ordna med resan hem. Något som kritiseras av Konsumentverkets jurist.

Anledningen var att ett av Norwegians plan blev påkört av cateringbil och flyget ställdes in. Platserna på Norwegians senare flyg räckte inte till alla, men någon hjälp att boka om till SAS gavs inte.
Helt fel menar Jessie Cargill-Ek jurist på Konsumentverket.

Åsa Larsson, pressansvarig på Norwegian, säger till P4 Västerbotten att deras tolkning är att de följer EUs regler om hur passagerare ska ersättas när planet inte avgår. Hon säger också att man ska vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden om man är missnöjd, men att man från Norwegian är nog med att följa EU:s regler.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".