Elisabeth Björnsdotter-Rahm. (M). Foto Riksdagen.
Landstinget

Lämnar chefsjobbet men inte anställningen

Elisabeth Björnsdotter Rahm om att jobba dubbelt
1:24 min

Den moderata riksdagsledamoten Elisabeth Björnsdotter Rahm från Lycksele tog ut lön från Landstinget utan att arbeta. Samtidigt som hon stämplat in på sin arbetsplats på Lycksele lasarett arbetade hon på den privata vårdcentral där hon även är styrelseledamot:

– Under juli månad löste jag en akut kris på en annan arbetsplats. Parallellt arbetade jag på min ordinarie arbetsplats. Jag var på min ordinarie arbetsplats på morgonen innan jag gick till det andra arbetet, under lunchtid och efter det andra arbetet slut, säger Elisabeth Björnsdotter Rahm.

Det var under fyra dagar på rad i juli 2010 som Elisabeth Björnsdotter Rahm jobbade på privata Medicinkonsulten i Lycksele och det utan att stämpla ut från sitt jobb som avdelningschef på lasarettet i Lycksele:

– Ja som jag sa det var mitt fel att jag inte korrigerat stämplingen som jag ska.

Enligt verksamhetschef Leif Boström, så var det uppgifter från anställda som gjorde att det inträffade upptäcktes.

Elisabeth Björnsdotter Rahm har nu ersatt de 4 000 kronor det handlar om i lön, men förtroendet är förbrukat och ansvariga inom landstingsledning uppmanade Elisabeth Björnsdotter Rahm mer eller mindre att lämna sitt uppdrag som avdelningschef.

Något som hon också gjorde samma dag, 17 december då landstingsledningen hade ett möte med henne. Leif Boström anser att det som inträffat är allvarligt:

– Ja det är väl egentligen ganska allvarligt att arbeta på ett annat ställe, men få det att se ut att man jobbar på sin ordinarie arbetsplats, säger Leif Boström.

Elisabeth Björnsdotter Rahm har kvar sin anställning i landstinget, men är tjänstledigt för sitt riksdagsuppdrag för Moderaterna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".