Lorentz Andersson. Foto: Jessica Gow/SCANPIX.
Trafik

Norrbotniabanan AB erbjuder planeringspengar

Järnvägsplanen måste göras nu tycker Andersson
1:09 min

Norbottniabanan AB uppvaktade igår infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) i Stockholm. Man upprepade erbjudandet om att finansiera järnvägsplanen för delsträckan Piteå-Skellefteå.

– Vi ville prata igenom det här med den nya minstern. Det som är så viktigt är att att få igång järnvägsplanen det är att om den inte kommer igång och man har slutfört järnvägsutredningarna då försvinner ju allt folk och då blir det ännu mera förseningar, säger Lorentz Andersson.

Vid årskiftet är järnvägsutredningarna längs med hela sträckan Umeå Piteå klara och då måste alltså järnvägsplanen för delsträckan Piteå-Skellefteå vara igång för att hindra ytterligare förseningar

Norrbottniabanan AB som ägs av landstingen i Norr- och Västerbotten och åtta kommuner upprepade sitt löfte om att bekosta 20 procent av de 220 miljoner kronor järnvägsplanen kostar och om nödvändigt stå för hela kostnaden om bara planeringen kommer igång. Lorentz Andersson underströk än en gång att regerings krav för att starta bygget att näringslivet ska vara medfinansiärer inte är aktuellt.

– Näringslivet är inte berett att gå in med direkta investeringar, men är däremot villiga att betala banavgifter när trafiken är igång.

Totalt beräknas etappen Skellefteå-Piteå kosta åtta miljarder kronor hela Norrbotniabanan drygt 25 miljarder Men dit är det ännu långt eftersom regeringen ännu inte fattat något beslut och när det kommer är fortfarande skrivet i stjärnorna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".