Kent Larsen tror på marknadsföring av Lappland men säger att det är svårt. Foto: Örjan Holmberg/SR
Lappland

Kommunal satsning på turism

Intervju med Kent Larsen
3:07 min

Kommunala marknadsföringsbolag för att locka turister har slutat med misslyckande. Trots det satsar kommunerna Dorotea, Vilhelmina och Åsele tillsammans med Strömsund på ett gemensamt bolag "Destination Södra Lappland AB".

På 90-talet försökte Lycksele kommun göra samma sak och bolaget hette då "Destination Lappland AB". Turismföretagaren Kent Larsen var en som trodde på idén men blev besviken.

Folkpartisten Nicke Grahn i Dorotea är en av få politiker i de fyra kommunerna som är rädd att Destination Södra Lappland AB slutar med en dyr smäll för skattebetalarna. Men Socialdemokraterna tror mycket på det och vi tänker inte bråka utan hoppas det går bra, säger Nicke Grahn och nämner Göteborg och Åre som kommuner som lyckats med destinationsbolag.

Destination Södra Lappland AB ska syssla med gemensam marknadsföring av kommunerna Dorotea, Strömsund. Vilhelmina och Åsele. Men ett sådant försök gjordes redan på 90-talet i Lycksele där kommunen bildade Destination Lappland AB tillsammans med näringsliv och privatpersoner. Satsningen blev till sist för dyr och kommunen sålde bolaget som slutligen gick i konkurs 2009.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".