Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Foto: Leif R Jansson/Scanpix.
Sverige

Momsmiljarder vid bensinprisrekord

Bensinpriset slår åter rekord och dieseln är inte långt efter. Håller det i sig länge kan finansminister Anders Borg räkna hem extra skattemiljarder.

De ledande bensinbolagen höjde före påsk priset på 95-oktanig bensin med 10 öre till 14:58 kronor litern. Det gamla bensinprisrekordet på 14:09 kronor per liter från sommaren 2008 slogs i början av mars och priset har nu höjts ytterligare tre gånger.

Dieselpriset är också på väg i höjden, men rekordet från sommaren 2008 på nästan 15 kronor, när hänsyn tagits till utvecklingen av konsumentpriserna, är ännu en femtioöring bort.

Trots prisuppgången förs det ingen politisk debatt om priserna. Inför valet 2006 ville Kristdemokraterna sänka bensinskatten, men hamnade i en regering som i stället höjde den. Inför valet förra året gjorde de borgerliga helt om och sköt in sig på att de rödgröna ville öka skatten på bensin.

– Jag ser inga skäl att höja av miljöskäl nu. Priset är ju så högt ändå, säger Tommy Waidelich, ny ekonomisk-politisk talesman för Socialdemokraterna.

KD har inte längre några förslag om att sänka bensinskatten, enligt Lars Gustafsson, som företräder partiet i skatteutskottet. Ska man lindra för dem som måste åka bil långt till jobbet bör man snarare ändra reseavdragen.

Henrik von Sydow (M), ordförande i skatteutskottet, säger att skatten inte ska vara högre än vad som behövs för att Sverige ska uppfylla EU:s klimatmål. Men han ser inga skäl för vare sig höjning eller sänkning.

Prishöjningarna känns för bilisterna, men också finansministern märker av svängningarna. Energi- och koldioxidskatten är lika stor oavsett grundpris på bensinen eller dieseln, men momsen på 25 procent gör att momsintäkterna ökar för staten när bensinpriset stiger.

Jämfört med december 2008 när bensinpriset låg på strax över tio kronor skulle bensinförsäljningen nu dra in 5,2 miljarder nya kronor till statens kassa på ett år, förutsatt att det höga priset står sig så länge, enligt beräkningar från Svenska Petroleuminstitutet (SPI).

För diesel skulle merintäkten (mest i form av moms) jämfört med priset i december 2008 vara nära 6 miljarder om nuvarande pris står sig ett år, enligt SPI.

Lars Larsson/TT

Skatt på bensin och diesel

  • Sedan 2006 har energi- och koldioxidskatten höjts med 50 öre per liter bensin samt cirka 90 öre för en liter diesel. Det förklarar en del av bensinprisets rekordnotering och ökade inkomster av punktskatter till statskassan.
  • 2006 var energi- och koldioxidskatten cirka 5 kronor per liter bensin, sammantaget. I år är motsvarande siffra 5 kronor och 50 öre.
  • 2006 var skatten på diesel 3 kronor och 67 öre per liter. I år är den 4 kronor och 54 öre per liter.
  • Det som också har avgörande betydelse för hur mycket skatt som flyter in från bensin- och dieselförsäljning är momsen eftersom inkomsterna från den ökar om grundpriset stiger och blir lägre om det sjunker.

(TT)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".