Umeå

Debatt om reklam i busskurer

1:53 min

För snart 20 år sedan tecknades ett avtal som reglerar all reklam i Umeås busskurer. Men avtalet, som idag är tecknat mellan reklamjätten Clear Channel och Umeå kommun, löper ut om det inte förlängs innan årsskiftet. Nu kan Umeå för första gången på snart två decennier välja vilken roll reklamen ska spela i staden. 

– Jag blir så trött på all reklam, man matas ju dagligen och stundligen med detta och samma och samma, säger Gun-Inger Nordström

– Jag är ganska van vid det så jag bryr mig inte så mycket om det ,säger Eva Heikilä.

– Kör hårt med reklam. Reklam är en nyhet, säger Eugen Buktes.

Åsikterna om reklamens vara eller icke vara går i sär - men umeborna har ju, på grund av det långa avtalet, hur som helst inte haft så mycket att säga till om. 1992 tecknades avtalet med Valles Affischerings AB, som sedermera köpts upp av reklamjätten Clear Channel. De gamla busskurerna i plåt och plast byttes ut mot nya i glas. De fylldes med stora, upplysta reklamskyltar som under de senaste 19 åren kommit att tas för givna av många.

Men avtalstiden är snart slut och Umeå kommun kan nu välja hur mycket utrymme vi ska ge till reklamen i staden. Frågan ligger hos tekniska nämnden där Lasse Jakobsson, vänsterpartiet, är ordförande. Han vill helst slippa reklamen:

– Så mycket bättre om vi kunde presentera Sveriges hundra bästa dikter på ett systematiskt sätt på reklamplatserna eller ett antal vackra konstverk tillverkade av våra barn och ungdomar i staden.

– Det finns ju alternativa sätt att använda sådana här busskurer, men det är alltså en ekonomisk fråga. Anser sig kommunen ha råd att köpa in och driva de här busskurerna själva? Utifrån de signaler jag fått från så här långt från de partier vi samarbetar med så är man inte beredd på en sån lösning.

Linnea Söderholm sitter i tekniska nämnden för miljöpartiet, och tycker att Umeborna måste få bestämma om staden ska ha reklam eller inte.

– Vill vi ha reklamfinansierade busskurer och offentliga möbler? För jag menar om inte Umeå kommuns medborgare ser något problem med det är det ju bra att vi gör så, men tycker de inte om det, då är det ju ett problem. Så jag tycker att den här diskussionen är jätteviktig.

Mer om reklam i busskurerna

Viktor Hariz & Marie Wenger

viktor.hariz@sr.se

marie.wenger@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista