God service- en fråga om lönsamhet. Foto: Alf Pergeman/Scanpix
näringsliv

Dålig service ger dåliga affärer

1:30 min

Alla kan ha en dålig dag på jobbet, men för den som jobbar inom ett serviceyrke fungerar det inte att ge kunden ett dåligt bemötande. Det första intrycket är viktigt, och ett surt svar kan leda till att du skippar hotellet, butiken eller vad det kan tänkas handla om. På VästerbottensTurism, länets regionala turistorganisation, ser man god service som en prioriterad fråga.

– Det man kan se väldigt tydligt när man tittar på det i ett lite längre perspektiv är ju att nånstans när det kommer till kritan så handlar det om lönsamhet. Jag handlar inte mina kläder i en butik där jag känner mig snorkigt bemött, jag handlar inte i en butik där jag inte känner mig sedd, säger Annika Sandström, projektledare på VästerbottensTurism.

Man ska se det så krasst, det är inte bara att vara hygglig med varann?

– Naturligtvis är det ju en medmänsklighetsfråga. Det är klart att alla önskar att man vore glad och snäll och trevlig med varann. Men när det kommer till kritan är det en lönsamhetsfråga och en tillväxtfråga.

Är det få som tänker på det sättet?

– Jag faktiskt. Jag har jobbat med värdskap och bemötande i snart tio år, och det är väldigt ofta jag möts av: "jo men vet du det där med service, vi kan det där." Och då är man liksom klar, men jag anser ju inte det.

Vill man förbättra bemötandet i ett företag, då gäller det att börja i ledningen, menar Annika Sandström.

– Har man inte rätt anda i företaget uppifrån och ner, då spelar det ingen roll hur fantastisk den enda människan i receptionen till exempel är. Därför att får hon eller han inga förutsättningar så kommer det att bli väldigt, väldigt svårt.

Reportrar: Mikael Hermansson och Per-Gunnar Eriksson

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista