Elever skriver och läser sämre säger Umeåforskare

Eleverna på högstadiet och i gymnasiet skriver och läser allt sämre. Och när de läser förstår de inte texten. Dessa dystra slutsatser har forskaren Maj-Gun Johansson vid Umeå universitet tvingats dra efter att ha undersökt cirka 80 klasser i elva kommuner.

Vid jämförelse med en undersökning från 1989 visar det sig att just läsförståelsen försämrats mest, rapporterar Radio Östergötland. Medan bara elva procent av eleverna för 15 år sedan hamnade längst ner på en niogradig skala placerade sig nästan var tredje elev, 30 procent, där 2003. Förutom läsförståelsen har Maj-Gun Johansson också mätt avläsning, stavning och ordförståelse.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".