RG Lines färja RG 1. Foto: Ola Andersson, överstyrman på Sjöfartsverkets isbrytare Frej.
Umeå-Vasa

Kvarkentrafik behöver statsstöd och nya pengar

Kvarkentrafiken mellanrapport
1:31 min

Det behövs nya finansiärer men också fortsatt statsstöd för att trygga passegerartrafiken över Kvarken. Det är en slutsats i en rapport från en arbetsgrupp som på uppdrag av finska kommunikationsministeriet utrett kvarkentrafiken. I dag drivs trafiken av RG Lines konkursbo.

I mellanrapporten som presenterades idag föreslås att statsstödet blir kvar i två till, att biljettpriserna hålls på en rimlig nivå och att stödet används för att öka antalet resenärer.

Statsstödet hålls på samma nivå som hittills. Marknadsföreningen bör bli bättre och regionerna ta ett större ansvar. Vasa och Umeå bör ordna fungerande anslutningar till hamnarna.

Ett nyare fartyg behövs som klarar isen bättre, större lastkapacitet och ge bättre service till passagerarna. Kvarkenrådet bör utreda hur investeringsstöd kan sökas från EU och svenska och finska staten, står det i mellanrapporten.

Den 30 september ska arbetsgruppen presentera en slutrapport om Kvarkentrafiken.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".