Reginatåg gör höghastighetstest på Botniabanan. Foto: Peter Öberg/SR.
Västerbottens län

"Nya signalsystemet flyttar järnvägsgods till vägar"

Nytt signalsystem riskerar föra över gods från järnväg till väg
2:14 min

Dyrare tågbiljetter och mer gods på vägarna. Det kan bli konsekvensen när det nya signalsystemet ERTMS införs på järnvägen som gör det mycket dyrare för tågföretagen att bedriva trafik

Jochum Ressel, vd på Netrail.

– Risken är att det blir för dyrt för de små operatörerna, de som kanske har några få lok och kör godstrafik i allmänhet. De får då kasta in handduken och det innebär i sin tur mer lastbilstrafik, säger Oskar Fröidh, järnvägsforskare på KTH.

ERTMS är ett nytt signalsystem som Trafikverket nu inför på järnvägen. Men tågföretagen tvingas till stora investeringar för att fortsätta köra. På Västerdalsbanan skulle kostnaden öka med 25 procent när systemet infördes. Istället fick persontrafiken läggas ned och ersättas med buss.

– Då skulle de här två fordonen kosta 20,7 miljoner att bygga om och då var väl egentligen det spiken i kistan för den här trafiken, säger Hugo Oljemark, vd på Tåg i Bergslagen.

Kom det här som en överraskning eller vad trodde ni?

– Ja, vi fick ett pris först men det steg i princip för varje vecka. Först trodde man att det skulle kosta två miljoner per fordon, sedan tre miljoner och sedan när det blev lite mer skarpt läge var vi uppe i 20,7 miljoner men det var ändå en budgetoffert.

Såg ni några fördelar med det här nya signalsystemet?

– För oss på den här banan skulle det inte varit någon fördel alls, säger Hugo Oljemark.

Enligt Trafikverket kan deras underhållskostnader sänkas med 300 miljoner per år med ERTMS. Men tågföretagen tvingas betala upp till 10 miljoner kronor per fordon. Kostnader som kan göra biljetterna dyrare och tågtrafiken olönsam.

– För SJ är det stora kostnader i och med att vi har cirka 200 lok och tåg som måste byggas om för detta. Vi gjorde en snabb beräkning om att det handlar om cirka 200 000 biljetter som vi måste sälja per lok vi bygger om, säger Björn Westerberg, ansvarig för ERTMS på SJ.

Var ska den här kostnaden tas någonstans?

– Justera och höja biljettpriserna är ju ett sätt, men då får vi färre kunder. För SJ är detta en stor utmaning och för mindre tågoperatörer handlar det om en ännu större utmaning.

Att köpa in utrustningen till fordonen är dyrare för de tågföretag som har fordon av olika typer. Detta beror på att det är en stor kostnad att utrusta varje fordonstyp. Många mindre godsföretag drabbas därför av högre kostnader med ERTMS, vilket kan spä på växthuseffekten då systemet kan bidra till mer lastbilstrafik.

– Det finns inte en endaste kundfördel för någon godsägare eller godsavlastare. Det här är ett system som kostar miljarder kronor och som lyfter ut godset på vägarna igen. Det här är kontraproduktiv miljöpolitik till tusen, säger Jochum Ressel, vd i tågföretaget Netrail som hyr ut lok och vagnar.

Reporter Jakob Kindesjö SR Östergötland.

jakob.kindesjo@sr.sr

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".