Umeå-Vasa

Kommuner bildar bolag för Kvarkentrafik

Nu diskuteras återigen olika lösningar för Kvarkentrafiken mellan Umeå och Vasa. Umeå kommun och Vasa stad är nu överens om att bilda ett gemensamt bolag som en förberedelse för att kunna rädda Kvarkentrafiken.

Genom åren har såväl kommun som stat stöttat färjetrafiken, som i dag drivs av RG Lines konkursbo.

Men om det verkligen kommer dithän att kommunerna själva tar över ansvaret för driften av trafiken i det nya bolaget är för tidigt att säga. Det beror dels på hur länge trafiken drivs vidare av konkursboet, dels på vad den finska statliga utredningen kommer fram till. I delrapporten i vår talades det om att regionerna måste ta större ansvar.

I september läggs slutrapporten fram, och det är för att vara förberedda som Vasa stad och Umeå kommun tagit beslutet om bolaget, säger kommunalrådet Lennart Holmlund.

– Vi kan inte tillåta att trafiken upphör, det är ju E12.

Ännu har kommunerna inte bestämt hur mycket pengar som ska satsas i bolaget. Förhoppningen är ju fortfarande att nån annan ska ta ansvaret för trafiken. Och på sikt hoppas Umeå och Vasa att den här delen av förbindelsen genom Europa får EU-stöd.

Det gemensamma kvarkenbolaget skulle också kunna användas för en gemensam hamnorganisation, säger Lennart Holmlund, som Malmö-Köpenhamn har.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".