Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Tågtrafik

Inköpare av de strulande tågen arbetar nu för tillverkaren Alstom

Publicerat torsdag 21 februari 2013 kl 04.33
Inköpare på Norrtåg bytte sida till tågtilverkaren
(1:53 min)
Botniatåg driver trafiken på Botniabanan på uppdrag av Norrtåg. Foto: Sofia Wrangel/SR.

En av de chefer som var med och köpte in Norrtågs nya, kritiserade tåg, arbetar numera för det företag som levererade tågen. Men Björn Asplund säger att han inte ser någon konflikt mellan sin gamla roll som beställare åt landstingen och sitt nya jobb som kundansvarig på Alstom, tvärt om:

– Jag ser kanske att det finns en liten fördel kanske att jag har kunskap om både beställarsidan och leverantörssidan.

 – Jag tror att korsbefruktning kan vara någonting positivt och förhoppningsvis så bidrar jag med något därav denna kunskap, säger Björn Asplund.

Det har varit många problem med de nya tågen som trafikerar Norrland, sedan nyår har till exempel inte ett enda tåg gått mellan Luleå och Umeå.

Beställningen av de kritiserade tågen gjordes 2008 av Transitio som ägs av de svenska landstingen. Då var Björn Asplund teknisk chef på företaget och ansvarade för upphandlingen. Tre år senare bytte han jobb till en chefsposition på tågtillverkaren Alstom:

– Det är en ganska liten bransch det här, jag har i den rollen på Transitio gjort affärer med både Bombardier, Alstom flera konsultföretag, flera underhållsföretag. Det skulle betyda att jag inte kan byta jobb i stort sett.   

Björn Asplund säger att han under en övergångsperiod inte fick arbeta med kundrelationer för att undvika problem med trovärdigheten. Han får stöd av Transitio:s vd Stefan Kallin och av Norrtågs styrelseordförande Thomas Hägg. Den här typen av karriärbyten är inte ovanliga, men frågan kvarstår. Hur hanterar Björn Asplund kritiken mot Alstoms tåg när han nu har sina gamla arbetsgivare och kollegor som kunder?

– Vi har haft en bra dialog under hela perioden och jag ser inte som att vi haft en konflikt utan vi har haft en bra dialog, vi har saker som vi på Alstom måste åtgärda och dem jobbar vi med för att åtgärda.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".