Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Skellefteå

Chock när bank gav fel besked

Cirka 20 000 kunder hos Swedbank fick kaffet i vrångstrupen när de öppnade ett brev från banken tidigare i veckan. I brevet stod att deras IP-konto (individuellt pensionssparande) var övertrasserat.

– Jag fick fan hicka när jag öppnade brevet i går. Det stod ju att kontot är övertrasserat med 99,95 kronor så inte nog med att pengarna var borta, jag var skyldig banken pengar. Jag trodde de hade spekulerat bort mina pensionspengar, säger en kund till Norran.se.

Men beskedet saknade sanningshalt.

– I samband med automatiska månadsinsättningar via autogiro uppstod den här gången ett systemfel som ledde till att kontona såg ut att vara övertrasserade. Men så var det alltså inte, säger Emma Bergfeldt, pressansvarig vid Swedbank, till TT.

– Ingen av de som fick brevet hade övertrasserat sina konton. Det är tråkigt när sådant här händer, och vi beklagar felet, säger hon.

TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".